Zanka

Zaten zor durumda olan küçük esnaf, salgınla birlikte geçinemez duruma geldi. Hayat pahalılığından yakınan halk ise alışveriş yapmakta zorlanıyor. Hal böyle olunca bakkallarda veresiye defterleri de kabarıyor. Yapılan araştırmaya göre son 6 ayda kredi kartı kullanımı yüzde 84 arttı. Nakit para akışı görünmez oldu. Tabi artan tek şey bu değil. Bir de esnafın kredi borcu var…

REM Esnaf Barometresi Raporu Ocak 2021 dönemi sonuçları açıklandı. Rapora göre küçük esnafta nakit alışveriş yerini kredi kartına bırakmaya başladı. Kredi kartı kullanım yaygınlığı yüzde 84 ile en yüksek seviyeye çıktı. Son 6 ayda nakit ödemenin ciro içindeki payı ise yüzde 69’dan yüzde 62’ye indi.

Her ay Türkiye temsili sağlanacak şekilde 650 noktada yapılan ziyaretlerle hazırlanan “REM - TT Barometre: Türkiye Geleneksel Kanal Esnafının Nabzı” araştırma panelinin Ocak’21 sonuç raporunda öne çıkan başlıklar ise şöyle oldu:

VERESİYE DEFTERİ KABARIYOR

Veresiye defteri kullanan bakkalların oranı önceki döneme göre artarak yüzde 49’a yükseldi. Tahsilat ürünleri arasında kredi kartı yaygınlığı Ağustos 2020’de yüzde 77 seviyesindeyken Ocak 2021’de yüzde 84’e ulaştı.

Bu durum tüketicinin ödemelerini yapmakta güçlük çektiğini ancak bakkalların da ayakta duracak gücü kalmadığından nakit olarak gerçekleştiremediği tahsilatına kredi kartını alternatif olarak sunmak istediğine işaret ediyor.

NAKİT 6 AYDA YÜZDE 10 DÜŞTÜ

Ödeme türlerinin ciro içindeki payına bakıldığında da tüketicinin nakitten kredi kartına yöneldiği ortaya çıktı. Son 6 ayda nakdin ciro içindeki payı yüzde 69’dan yüzde 62’ye inerken kart kullanımı yüzde 22’den yüzde 29’a yükseldi.

BORÇLARI KREDİYLE ÖDÜYORLAR

Kredi borcu bulunan bakkalların oranı bir önceki döneme göre artarak yüzde 51’e yükseldi. İş yapma seviyesi son dönemde daha da düşen bakkallar faizlerin yüksekliğine rağmen finansman sorununu yönetebilmek amacıyla krediye yöneldi. Özellikle ciro seviyesi düşük olan ve fazla deneyimi olmayan bakkallarda bu oran yüzde 70’e çıktı.

GÜVEN ENDEKSİNDEKİ DÜŞÜŞ TERSİNE DÖNDÜ

Genel Güven Endeksi Ağustos döneminden beri ilk defa artış gerçekleştirerek 8,2’ye yükselmekle birlikte düşük trendini devam ettirdi. Her ne kadar mevcut duruma dair olumsuz hava hakim olmaya devam etse de aşının uygulanmaya başlanması ile birlikte geleceğe dair iyimser beklentilerin de yükselmesi endeksin az da olsa artmasını sağladı.

ATIŞTIRMALIK ÜRÜN SATIŞI ARTTI

Ticaret Endeksi 7,3 ile Ocak 2020’den itibaren en düşük seviyeye indi. Kısıtlamaların devam etmesiyle birlikte atıştırmalık ürünler dışında tüm ürün kategorilerindeki düşüş Ocak 2021’de de devam etti. Yasaklara ek olarak ürün fiyatlarındaki dramatik artışlar, tüketicileri en uygun noktalardan alışveriş yapmaya yönlendirdi.

 



Bu içeriğe emoji ile tepki ver