Zanka

Korona virüsü salgını nedeniyle ‘Evde kal’ çağrısını dikkate alan vatandaşlar, soluğu mutfakta aldı. Sosyal medya yemek tarifleriyle dolup taşarken, evde ekmek yapan kişilerin sayısı da önemli bir oranda arttı. Fırınlardaki ekmek satışları düşerken, marketlerde ise ekmek yapımında kullanılan paketli mayaları bulmak neredeyse imkansız hale geldi. Bunun üzerine firmalar harekete geçti…

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de etkisini artıran yeni tip korona virüsü nedeniyle, milyonlarca kişi uyarılara uydu ve evlerine çekildi. Evlerinden zorunlu olmadıkça çıkmayan vatandaşlar, daha güvenli ve hijyenik olduğunu düşündüğünden evde kendi ekmeğini yapmaya başladı. Sadece ekmek değil, Kek, börek, poğaça, pide gibi hamur işleri yapımı da ciddi bir oranda artış gösterdi.

Bu durum da hamurda kullanılan mayaya talebi patlattı. Talebin yüzde 500 ila 600 oranında artmasıyla, piyasada maya kalmadı. Bazı toptancılar bir ayda sattıkları mayayı birkaç gün içerisinde tükettiklerini belirtti. Piyasadaki 5 büyük maya üreticisi firmanın normal zamanda tam kapasite çalışmayan fabrikaları, yoğun talebe yetişebilmek için 24 saat mesaiye başladı.

Özellikle İstanbul ve Ankara gibi büyük şehirlerde ürün sıkıntısının yaşandığı tespit edilince harekete geçen firmalar, marketlere ve diğer perakende noktalarına yeni ürün sevkiyatına başladı.

500 GRAMLIKLAR GELİYOR

Son iki haftada yaş mayaya talebin 6 kat arttığını belirten Lesaffre Türkiye Genel Müdürü Ünsal Yamaner, daha yüksek gramajlı paketlerin piyasaya sürüleceğini şu sözlerle anlattı:

“Talep patlaması çok ani oldu, hazırlıklı değildik. Üretim ve hammadde anlamında sıkıntımız yok ama özellikle paketleme konusunda talebe yetişebilmek için kısa süreli bir sıkıntı yaşadık. Çünkü yaş maya payeti 42 gr, kuru maya da 11 gramdır. Yani paketleme hatlarımız buna göreydi. Şimdi bu yoğun talebe küçük ambalajlarla yetişmek zor. Ama buna da bir çözüm bulduk. Paketleme hatlarımızın yapmaya müsait olduğu 500 gramlık yaş mayaları, marketlere göndermeye başlıyoruz” dedi.

EKMEK ÜRETİMİNDE YÜZDE 35 DÜŞÜŞ

İnsanların evde hamur işi yapması, fırıncıların işlerini ise olumsuz etkiledi. İstanbul Fırıncılar Odası Başkanı Erdoğan Çetin'e göre, yaşanan durum sebebiyle fırıncıların üretiminde yüzde 30-35 oranında bir azalma oldu.

Çetin; “Yaşanacak her hangi bir olumsuzlukta ne yapılacağını konuştuk. Bizde halkımızı ekmeksiz bırakmamak için meslektaşlarımızla konuşarak, her türlü tedbiri aldık. İnsanlar sorun yaşamasın diye ekmek yapımında kullanılan malzeme stoklarımızı çoğalttık. Maske, dezenfektan gibi ürünleri de artırdık. Ancak sektördeki daralma birçok arkadaşımızı olumsuz etkiledi” dedi.

İstanbul'da salgın öncesinde 18 milyon ekmek üretildiğini ifade eden Erdoğan Çetin, korona virüs salgınıyla birlikte 12 milyona kadar düştüğünü belirtti. İnsanların evlerinde ekmek dışında, poğaça, pizza, börek gibi hamur işi tüketimini artırdığını ifade eden Çetin, “Birçok kişinin sosyal medya paylaşımında bunu görebiliyoruz.” ifadesinde bulundu.

EKMEK YAPMA MAKİNESİNE TALEP DE ARTTI

Evde ekmek yapma girişimleri sadece mayaya değil, un ve dijital platformda ekmek yapma makinesine olan talebi de uçurdu. Ekmek yapma makinesine talep son 10 günde 15 kat arttı. Talep rekoru nedeniyle e-ticaret sitelerinde ekmek yapma makinelerinin fiyatı 3 bin liraya kadar çıktı.

Mart ayında önceki döneme göre un alışverişi de yüzde 98 yükseldi. Talep yoğunluğuna rağmen, iç pazarda un konusunda bir sıkıntı yok. Çünkü Türkiye un üretiminde çok güçlü durumda.



Bu içeriğe emoji ile tepki ver
1