Zanka

Mustafa Solak

Twitter


Mustafa Solak

Çamlıyayla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, Atatürk’ün Vahdettin’e yönelik ‘soysuzlaşmış, alçak’ ifadeleri geçtiği için, Çamlıyayla Ülkü Ocakları’nın okullara NUTUK’un dağıtılmasını onaylamadı.

Müdür gerekçelerinden birini “Osmanlı Padişahı Vahdettin’e yönelik ‘soysuzlaşmış, alçak’ ve dönemin Osmanlı Hükümeti’ne yönelik ‘aciz, haysiyetsiz ve korkak’ ifadeleri kullanıldığından” diye açıkladı.

 

Çamlıyayla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Nutuk’un dağıtımını engelleme nedenini engellemeleriyle yönelik şu açıklamayı paylaştı:

“Bir sosyal medya hesabından ‘Müdürlüğümüze ait resmi yazının üstü kapatılarak’, ‘Çamlıyayla’da Ülkü Ocakları tarafından gençlere dağıtılmak istenen NUTUK kitabına Mustafa Kemal ATATÜRK’ün gençlere kötü örnek olacak resmi ve sözleri nedeniyle izin verilmediği’ şeklinde yapılan paylaşım kesinlikle gerçek dışıdır. Mavi Çatı Yayınları tarafından baskısı yapılan kitabın içeriği gerçek NUTUK’tan tamamen uzaklaştırıldığı gibi komisyonumuzca  olumsuz örnek oluşturacağı kabul edilen ‘Mustafa Kemal ATATÜRK’ün elinde sigara bulunan’  fotoğrafı da orijinal NUTUK’ta yer almamaktadır. Kitapta ayrıca siyasi bir simge olarak Ülkü Ocakları kaşesi de yer almaktadır. Söz konusu kitap  ilkokuldan liseye kadar tüm kademelerde öğrencilere dağıtılmak istenmiştir. Orijinalinden değiştirilmiş, gerçek Nutuk’tan farklı olan, öğrencilerin gelişim seviyesine uygun olmayan söz konusu kitabın öğrencilere dağıtılmasına izin verilmesi mevcut anayasa, kanun ve yönetmeliklere göre suç oluşturacağından kitabın dağıtılması komisyonumuzca uygun görülmemiştir. Resmi yazının aslı aşağıdadır.

Kamuoyuna saygıyla duyulur.”[1]

Güya Nutuk’un dağıtımını engelleme yönünde sağlam gerekçeler bulmuş oluyorlar!

Atatürk’ün Vahdettin’le ilgili ifadeleri doğru mu, doğru. Açıklamada buna değinmiyor. Sigara, kaşe işin bahanesi. Müdürlüğün rahatsızlığı Vahdettin’le ilgili sözler. Dahası Müdürlük “NUTUK kitabına Mustafa Kemal ATATÜRK’ün gençlere kötü örnek olacak resmi ve sözleri nedeniyle izin verilmediği” ifadesini kullanıyor ama Vahdettin’le ilgili sözlerin gençlere kötü örnek olduğunu ortaya koyuyor. Çünkü bu hususa değinmiyor. Dahası rahatsız olunduğunu “kitabın içeriği gerçek NUTUK’tan tamamen uzaklaştırıldığı” diyerek de aslında ikrar etmiş oluyorlar.

Sözün kısası sigara ve kaşeyi somutlukla gösterip Vahdettin’le ilgili sözlerden rahatsız olunduğu muğlak bırakılarak algımızla oynanmaya çalışıyor.

Gelelim, mesele daha vahim. 2017 yılında müfredat değiştirildi ve bu müfredata göre yeni tarih ders kitapları yazıldı. Padişah Vahdettin’in, özellikle Damat Ferit hükümetlerinin teslimiyetçi, emperyalizm işbirlikçisi rolleri gizlenmiştir.

MEB, 11. sınıflarda okutulan Mahmut Ürküt’ün yazdığı “Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 11” ders kitabında yer alan şu ifadeye yeni ders kitabında yer vermedi:

“Saltanat ve hilafet makamında oturan Vahdettin... Şahsını ve bir de tahtını koruyabileceğini hayal ettiği Damat Ferit Paşa’nın başkanlığındaki hükûmet aciz, haysiyetsiz ve korkak. Yalnız padişahın iradesine boyun eğmekte ve onunla birlikte kendilerini koruyabilecekleri herhangi bir duruma razı.”[2]

 

Şimdi bu ders 12. sınıflarda okutuluyor ama yukarıdaki ifadeler yok. Hatta yeni müfredata dayalı MEB Devlet Kitapları’ndan çıkan “Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12” ders kitabının 62. sayfasında Vahdettin’in Atatürk’e “şimdi yapacağın hizmet, şimdiye kadar yaptıklarından mühim olabilir. İstersen devleti kurtarabilirsin” cümlesi aktarıldı.[3]

 

Diyaloğun devamında Atatürk Vahdettin samimi olmadığını belirtiyor ama kitapta konuşmanın devamı verilmiyor. Devamı Falih Rıfkı Atay’ın Çankaya kitabından okunabilir.

Bu cümleler öğrencide padişahın, Atatürk’ü milli mücadeleyi başlatması, vatanı kurtarması için yolladığını, dolayısıyla Kurtuluş Savaşımızda esas rolün Atatürk’e değil, Vahdettin’e ait olduğunu düşündürmez mi?

Ders kitaplarında başka çarpıtmalar da var. Müfredat ve ders kitapları dört yıl öncesinde değiştiği halde tepki gösteren kurum, milletvekili, yazar pek azdı. Şimdi ise şaşırılıyor, tepki gösteriliyor.

Asıl tepkiyi müfredata, ders kitaplarına göstermeli. Müfredatın tarihsel gerçeklere uygun şekilde düzenlenmesi sağlanmalı.

Not: Vahdettin’in emperyalizm işbirlikçiliğinden nasıl aklandığını “Gayrimilli Eğitim” kitabımı inceleyerek görebilirsiniz.

 

 

 


[1]Kamuoyu Duyurusu”, Çamlıyayla MEB, 20 Nisan 2021, erişim tarihi 20 Nisan 2021, https://camliyayla.meb.gov.tr/www/kamuoyu-duyurusu/icerik/346?fbclid=IwAR0azm2QFf3wIQIVfeBaGbFXT-yiucqcVjCfx1_P6kHGcdxRJ-G9tQtabOE#gallery

[2] Mahmut Ürküt, Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 11, Ata Yayıncılık, Ankara, 2017, s.46-47.

 

[3] Akif Çevik, Gül Koç, Koray Şerbetçi, Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12, 2. Baskı, T.C. MEB Devlet Kitapları, Ankara, 2018, s.62.

 

 



Bu içeriğe emoji ile tepki ver
11